Thursday, March 6, 2008

Info Untuk Pemilik Kereta - Bahagian Ke - 5

Info untuk pemilik kereta bahagian ke 5

Untuk pemilik kereta dengan sistem gear AUTO, supaya sistem gear auto kereta kesayangan anda tahan lama setiap pagi @ selepas kereta tak jalan dlm 6-7 jam, (semasa tgh panas enjin) kita kena masukkan gear R, N, D, 2, 3 setiapnya dlm 2-3 saat (dlm keadaan brek).

Lepas tu utk gear 1 atau L, masukkan dlm 3 saat.

Tips ini utk panjangkan hayat sistem gear kereta auto... selain itu ‘exercise’ ini bertujuan utk mengelakkan sistem gear berbunyi "tak tak tak" selepas setahun. (sumber - Ir. Mat Dalip, enginia JPJ yg slalu keluaq dlm radio KLFM setiap hari Isnin pukui 2.30 ptg

Jika saudara/saudari ada sebarang pertanyaan berkenaan masalah kereta e-melkan ke Syahril_riz @ yahoo . com Insyaallah jika berkesempatan saya akan balas.

2 comments:

Langit Tinggi said...

Assalamualaikum
saya nak bertanya mengenai kerosakan kereta.
saya menggunakan kereta viva auto.ketika saya memandu baru-baru ni,pedal minyak melekat .Taktau nak buat mcmana..so saya tarik kedepan.guna hujung jari kaki.kenapa ya mcm tu?n boleh diganti ke pedal minyak kereta auto?berapa kos agaknya? n berapa lama?terima kasih atas info di blog anda.

Unknown said...

Sangat menarik infonya